Prowadzimy projekt „Szkoła Młodych Liderek”, którego celem jest wzmacnianie kompetencji liderskich wśród dziewcząt ze starszych klas szkoły podstawowej z małych miejscowości. „Niech ten projekt doda wam skrzydeł, żebyście mogły spełniać swoje marzenia” – tymi słowami powitała podczas pierwszej edycji wszystkie uczestniczki Agata Czajkowska, współzałożycielka i członkini zarządu naszej fundacji i oddają one sens tego, dlaczego to robimy.
W ramach edycji pilotażowej, która odbyła się w lutym i w marcu 2024 w Szkole Podstawowej nr 2 w Koronowie koło Bydgoszczy uczestniczki wzięły udział w czterech warsztatach.
Plan warsztatów wyglądał następująco:
Debata pokazowa: w ramach podsumowania projektu 19 marca została zorganizowana debata publiczna, w której wzięli udział wszyscy uczniowie klas 6 i 7. Będzie to zaprezentowanie efektów pracy z ostatniego warsztatu. Zaproszenie na to wydarzenie przyjęła także w roli Gościa Specjalnego prof. Aleksandra Zasada – pochodząca z Włocławka polska naukowczyni i mikrobiolożka. Podczas debaty finałowej dziewczyny przedstawiały argumenty za i przeciw dosyć kontrowersyjnej tezy: „Uczennice powinny mieć pełną swobodę kreowania swojego wyglądu przebywając na terenie szkoły”.
W edycji pilotażowej wzięło udział 20 uczennic z klas siódmych szkoły w Koronowie.
Pod koniec maja 2024 r. rozpoczęliśmy działania w kolejnej szkole: w Szkole Podstawowej im. M. Rejewskiego w Białych Błotach. W tej edycji projektu wzięło udział 17 dziewcząt z 6 klasy. Od tego roku nasza fundacja ma swoją siedzibę właśnie w Białych Błotach i chcemy poprzez ten projekt działać także na rzecz naszej lokalnej społeczności.
Dziewczęta wzięły udział w pięciu spotkaniach i przygotowały się do udziału w debacie publicznej:
Debata finałowa odbyła się 7 czerwca w sali gimnastycznej w szkole i wzięła w niej udział społeczność szkolna oraz dziewczęta ze szkoły w Koronowie, w której realizowana była 1. edycja projektu.
W tej edycji wzięły udział dwie szkoły podstawowe – szkoła w Kunowicach i w Golicach w woj. lubuskim w Gminie Słubice. Pod koniec kwietnia 2025 roku uczennice rozpoczęły cykl warsztatów i szkoleń z trenerkami, których zwieńczeniem było przygotowanie do finałowej debaty oksfordzkiej, która odbyła się 30 maja 2025 r.
Cykl warsztatów i szkoleń obejmował takie tematy jak: tutoring, wystąpienia publiczne, siostrzeństwo, budowanie argumentacji, krytyczne myślenie, czy podstawy retoryki. Jego celem było wzmacnianie kompetencji liderskich wśród dziewcząt ze starszych klas, a zwieńczeniem – debata, w której uczestniczki mogły zmierzyć swoje siły przy użyciu nabytych umiejętności.
Debata oksfordzka promuje wysoki poziom kultury i odzwierciedla taki sposób wymiany argumentacji, który nikogo nie obraża. Jest oparta na szacunku wobec drugiej strony, uczy cierpliwości i opanowania emocji.
– Drogie uczestniczki! Ten projekt powstał po to, żeby dodawać Wam skrzydeł i wiary w to, że w każdej z Was tkwi ogromna moc. Mamy nadzieję, że dziś to czujecie. Życzymy Wam wielu sukcesów w dalszych latach Waszego życia. Pokładamy w Was wielkie nadzieje! Bądźcie wspaniałymi liderkami i zmieniajcie świat wokół siebie na lepsze – zwróciła się do dziewcząt prezeska naszej fundacji Karolina Qaraqish.
Prowadzimy Szkołę Młodych Liderek od 2024 roku. W Słubicach odbyła się jego trzecia edycja. Zajęcia w ramach projektu poprowadziły: Marianna Izbaner, Kornelia Woźniewicz, Aleksandra Sereda i Julia Żarnowska, dr Monika Izbaner, a także Weronika Ledzianowska i Marta Błaszczyk.
Koordynatorką projektu „Szkoła Młodych Liderek” jest dr Monika Izbaner.