Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Kruszwicy (woj. kujawsko-pomorskie), to jedna z 50 placówek, które otrzymały grant w ramach 2. edycji projektu Biblioteki Pełne Dobrej Energii i zrealizowały 3 spotkania edukacyjne o tematyce ekologicznej. Zajęcia dla dzieci zostały przeprowadzone w filiach w Chełmcach, Polanowicach i w Woli Wapowskiej.
Na przełomie maja i czerwca odbyły się trzy tematyczne spotkania z przedszkolakami ze Szkół Podstawowych w Chełmcach, Polanowicach, Racicach i w Woli Wapowskiej.
„Uratujmy naszą ziemię”, pod takim hasłem odbyło się spotkanie dla przedszkolaków z teatrem kamishibai i pingwinem Pingu. Przedszkolaki miały okazję poznać z inną formą czytania bajek i opowiadań. Dodatkowo w trakcie tego spotkania czytano fragmenty książek poruszający problem ocieplenia klimatu. Była to również okazja do podsumowania wiedzy o recyklingu i segregacji śmieci.
W ramach projektu odbył się także konkurs plastyczny „Chrońmy naszą planetę dzięki OZE”, na który wpłynęła bardzo duża ilość prac wykonanych różnymi technikami. W trakcie spotkań poprzedzających konkurs, bibliotekarze przedstawili dzieciom informacje o odnawialnych źródłach energii, a tym celu wykorzystali książki „Dobra energia” i „Klimat” i „Ocieplenie klimatu”, które biblioteka otrzymała od nas w ramach grantu.
Ostatnimi działaniami dla przedszkolaków były wycieczki przyrodnicze po najbliżej okolicy w oparciu o książkę „Chodź na dwór. Praktyczne ćwiczenia z przyrody”. Podczas pieszych wędrówek przedszkolaki rozpoznawały rośliny, drzewa i krzewy. Obserwowały także ptaki, zwierzęta i owady, próbując je identyfikować i nazywać. Wykorzystywali do tego celu pomoce naukowe w postaci książek i lup. Podczas spaceru nauczyły się także korzystać z kompasu, który wskazywał im kierunek wędrówki.
Na zakończenie wycieczki część grupy postanowła odpocząć, podczas przygotowanego na pikniku, a pozostali uczestnicy wykonywali w tym czasie przestrzenne prace plastyczne z zebranych roślin.
Zajęcia zrealizowane w wiejskich filiach biblioteki w Kruszwicy są doskonałym przykładem tego, jak w ciekawy i angażujący sposób uczyć dzieci na temat ekologii, zmian klimatycznych i szacunku do środowiska.