W szkolnej bibliotece przy Szkole Podstawowej w Trybszu (małopolska), w ramach projektu „Biblioteki pełne dobrej Energii”, zrealizowano trzy inicjatywy mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej uczniów oraz rozwijanie ich zamiłowania do przyrody.
Konkurs recytatorski „Żyj z przyrodą w zgodzie”
Konkurs ten skierowany był do dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz uczniów szkoły podstawowej. Tematyka obejmowała zagadnienia związane z przyrodą, ekologią i ochroną środowiska. W konkursie wzięło udział 17 uczestników, którzy samodzielnie lub z pomocą nauczyciela bądź rodziców wybierali teksty do recytacji. Wiele z nich pochodziło z książki „Jak być eko, czyli wiersze o ekologii”, otrzymanej w ramach grantu.
Tematyczna wycieczka przyrodnicza po okolicy
Wycieczka została zorganizowana na podstawie książek przekazanych w ramach grantu. Na początku spotkania dzieci wysłuchały opowieści o zwyczajach bocianów i ciekawostkach z nimi związanych. Następnie wyruszyły na wędrówkę po wsi, gdzie odwiedziły bocianie gniazdo znajdujące się na kominie remizy strażackiej. W trakcie spaceru uczniowie rozpoznawali różne gatunki drzew, krzewów i kwiatów, korzystając z książek „Chodź na dwór. Praktyczne ćwiczenia z przyrody” oraz „Bocian. Biografia nieautoryzowana”, otrzymanych od Fundacji PVE Dobra Energia. Dodatkowo dzieci uzupełniały karty pracy, rysując rośliny, ich liście i owoce, a także bocianie gniazdo. Każda grupa tworzyła mapę przebytej trasy.
Spotkania z książkami i głośne czytanie
W ramach projektu zorganizowano również spotkania, podczas których w kilku klasach wychowawcy i bibliotekarka wspólnie z dziećmi czytali wybrane fragmenty książek. Wśród nich znalazły się m.in. „Jak być Eko, czyli wiersze o ekologii”, „Palmy na biegunie północnym”, „Po co wieje wiatr”, „Sekretne życie drzew” oraz „Jagna i ekowyzwania”. Dzięki tym lekturom uczniowie mieli okazję poznać zagadnienia związane ze zmianami klimatycznymi, ochroną przyrody i życiem lasu. Spotkania te odbywały się zarówno w klasach, jak i na świeżym powietrzu, na terenie zielonym wokół szkoły. Dzieci miały możliwość zadawania pytań oraz przeżywania przygód bohaterów czytanych książek.