Jednym z wydarzeń projektu były zajęcia zorganizowane na podstawie książki „Palmy na biegunie północnym” autorstwa Marcela ter Horst i Wiesa Pandersa. Dzieci, podzielone na trzy grupy, zmierzyły się z 11 kreatywnymi zadaniami, które nie tylko dostarczyły im mnóstwa radości, ale i uczyły o historii naszej planety oraz zmianach, jakie zachodziły na Ziemi przez miliony lat. Zadaniem uczestników było szukanie wskazówek ukrytych na terenie biblioteki i jej okolicach. Każde zadanie było poprzedzone wprowadzeniem.
Zadania dotyczyły następujących tematów:
- Powstanie Ziemi – dzieci miały za zadanie zobrazować wiek Ziemi za pomocą naturalnych materiałów, takich jak patyki, kamienie czy szyszki. Dzięki temu w prosty sposób mogły sobie wyobrazić, jak długo istnieje nasza planeta.
- Fotosynteza – poprzez ćwiczenia oddechowe z elementami ruchowymi dzieci dowiedziały się o procesie fotosyntezy i roli tlenu w życiu na Ziemi.
- Ziemia – Śnieżka – za pomocą globusów i pianek do golenia młodzi uczestnicy tworzyli własne „śnieżne kule”, odzwierciedlając różnorodne wizje Ziemi pokrytej lodem.
- 4-miliardowe urodziny Ziemi – dzieci stworzyły niezwykłe rysunki kredą przedstawiające wyimaginowane stworzenia, które mogły zamieszkiwać Ziemię miliardy lat temu.
- Rośliny opanowują świat – sensoryczne zadanie z bryłą węgla pozwoliło uczestnikom na poznanie historii powstawania tego surowca oraz jego roli w dziejach Ziemi.
- Era dinozaurów – jak prawdziwi paleontolodzy, dzieci odkopywały figurki dinozaurów ukryte w gipsowych bryłach, ucząc się przy tym cierpliwości i precyzji.
- Co wykończyło dinozaury? – uczestnicy dowiedzieli się o teorii wymarcia dinozaurów wskutek uderzenia meteorytu i brali udział w zabawie polegającej na zbieraniu meteorytów-kamieni w określonym czasie.
- Palmy na biegunie – dzieci stworzyły model wulkanu, dowiadując się przy tym o zjawiskach geologicznych, które mogły wpływać na zmiany klimatyczne na Ziemi.
- Pierwsi ludzie – zadanie polegało na wspólnym wymyśleniu okrzyku jaskiniowców i jego wykonaniu, co wprowadziło dzieci w klimat prehistorycznych czasów.
- Witaj w epoce lodowcowej – uczestnicy wydobywali „skarby” ukryte w lodowych kulach, ucząc się o zimnym klimacie panującym w epoce lodowcowej.
- Na tropie zmian klimatycznych – zadanie polegało na wymyśleniu sposobów na oszczędzanie energii, co skłoniło dzieci do myślenia o współczesnych problemach ekologicznych.
Kolejną atrakcją w ramach projektu były Leśne podchody. Wydarzenie inspirowane książką „Chodź na dwór. Praktyczne ćwiczenia z przyrody” autorstwa Catherine Ard odbyło się w przypałacowym parku niedaleko biblioteki. Dzieci podzielone na grupy wykonywały zadania na trasie, ucząc się o przyrodzie w aktywny sposób.
Dzień później, odbyły się zajęcia pod nazwą Ekoteatrałki – „Po co wieje wiatr?”. Dzieci słuchały głośnego czytania książki Rafała Witka, a następnie uczestniczyły w prostych eksperymentach dotyczących powietrza, takich jak „Czy powietrze waży?” czy „Gdzie jest powietrze?”. Eksperymenty przeprowadzone z użyciem słoików, świeczek i misek z wodą wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród najmłodszych. Warsztaty zakończyły się przygotowaniem ilustracji i przedstawieniem historii książki w formie teatru obrazkowego Kamishibai.